Jobbannonser som erbjuder distans i Solna

Letar du efter jobb på distans med säte i Solna? Då har du kommit rätt. Här kan du se alla jobbannonser i Solna som erbjuder distansarbete.

Visar 1 - 4 av 4 annonser

Databasadministratör (DBA)

2 d

Axians ICT AB

Om oss Axians är ett internationellt företag som är specialiserade inom IT & Telekom (Information and Communication Technology). Med ett svenskt team på över 450 IT- och telekomspecialister, samt ett internationellt nätverk med över 16 500 medarbetare, erbjuder Axians heltäckande tjänster för alla typer av företag och operatörer. Varje dag hjälper vi kunder att digitalisera verksamheter med hjälp av design, implementering, drift och förvaltning av de senaste ICT-lösningarna. Axians erbjuder ett omfattande utbud av IT-lösningar och tjänster som spänner över affärsapplikationer och dataanalys, företagsnätverk och digitala arbetsytor, datacenter och molntjänster, telekommunikationsinfrastruktur och cybersäkerhet. Rollen Axians söker en driven och självgående DBA som brinner för databaser och automation. Vi ser att du som söker även har hög kompetens inom programmering och utveckling/automation. Som DBA med fokus på automation och utveckling av databastjänster ingår du i ett team av databasadministratörer som har till uppgift att säkerställa effektiv och säker drift för Axians verksamhet samt kunders databasmiljöer. Du arbetar med att planera och realisera IT-lösningar utifrån verksamhetens behov samt nya och existerande IT-tjänster i organisationen. Ditt dagliga arbete präglas av tätt samarbete med tjänsteutvecklare, lösningsarkitekter samt andra systemadministratörer inom utpekade teknikområden. I ditt utpekade fokusområde hanterar du vid behov installation, konfiguration, uppgraderingar, migreringar, underhåll av system och programvara samt implementerar säkerhetsåtgärder och redundanta lösningar inom diverse databasplattformar. Din kompetens spelar en central roll i att optimera systemprestanda och stödja kundernas och verksamhetens behov. Med din erfarenhet tillser du att dina områden fungerar felfritt och säkert över tid genom förvaltning och proaktivitet, vilket ger Axians verksamhet samt kunder trygghet och effektivitet i sin digitala verksamhet. Huvudsakliga arbetsuppgifter • Förvaltning av databasmiljöer • Ansvarig för MySQL & MariaDB tjänster • Ta fram nya automationer & lösningar för befintliga och nya databastjänster • Programmering och utveckling - Befintliga och nya lösningar • Delta i utveckling, design, implementation och förvaltning av övervakning inom databasområdet • Förbättra och vidareutveckla övervakningspunkter eller funktioner • I samarbete med arkitekter, tjänsteutvecklare och systemadministratörer utforma och dokumentera tekniska specifikationer för ny utveckling och vidareutveckling • I samarbete med lösningsarkitekt och annan sakkunnig personal fastställa och säkerställa bästa praxis när det gäller kodgenomförande, dokumentation, testning och driftsättning. • Automatisera och implementera nya lösningar och/eller produkter i samarbete med lösningsarkitekt och annan sakkunnig personal. • Övervaka och underhålla kundernas databasmiljöer för att säkerställa hög tillgänglighet och prestanda. • Hantera installation, konfiguration och uppdatering av hårdvara och mjukvara. • Felsöka och lösa tekniska problem relaterade till databaser/servrar/infrastruktur och de tjänster Axians levererar till kund. • Säkerställa redundans och tillgänglighet genom backup- och återställning. • Utföra regelbundna systemuppdateringar och patchhantering. • Hantera ärenden enligt ITIL (Incident, change, problem, case) Kompetensprofil • 5 års erfarenhet som DBA • 5 års erfarenhet av arbete inom IT-drift och teknisk support. • Färdigheter i scriptning och programmering: • PowerShell • TSQL • Erfarenhet av kodrepository och versionshantering vid utveckling • Djupgående erfarenhet av arbete med Windows Server OS i samtliga versioner • Erfarenhet av arbete med Linux (primärt Debian) • Avancerade kunskaper i konfiguration och felsökning av Windows-operativsystem • Grundläggande kunskaper inom nätverksteknik • Gedigen erfarenhet av databaser (MSSQL, MySQL, MariaDB, PostgreSQL, m.fl.) • Arbete enligt ITIL-standarder • Erfarenhet av molntjänster, särskilt Azure och Microsoft 365 • God förståelse för IT-säkerhet och dataskydd. Även om du inte uppfyller allt i kompetensprofilen så är vi intresserade av att komma i kontakt med dig! Meriterande • Erfarenhet av PostgreSQL • Erfarenhet av Oracle • Erfarenhet av andra databasplattformar • Erfarenhet av outsourcing inom IT drift • Erfarenhet av multi-sourcing / multi-Tennant miljöer • Erfarenhet av Azure eller andra molnplattformar • Erfarenhet av utveckling i .Net Krav • Svenska - Flytande tal och skrift (kommunikation med kund sker på svenska) Axians erbjuder Du ges möjlighet att arbeta i en kreativ och flexibel arbetsmiljö med utvecklingsmöjligheter. Vi har självklart kollektivavtal med alla förmåner som detta innebär, utöver det så erbjuder vi bl a aktiespararprogram. Vi erbjuder en flexibel arbetsplats på vårt fina kontor i Solna och du har möjlighet att arbeta hemifrån 2-3 dagar i veckan. Ansök idag och bli en av oss! Vid frågor, vänligen kontakta rekryterande chef Christopher Serre, christopher.serre@axians.com Välkommen till Axians!
Data/IT
Solna

Funktionsansvarig WFM - tekniskt fokus

6 d

Sodexo AB

Är du en tekniskt kunnig problemlösare med en passion för att optimera system och stödja användare? Vill du ha en central roll i att utveckla och förbättra Workforce Management (WFM)-processer? Då kan vi vara rätt för varandra! Om rollen I denna roll blir du en nyckelspelare i vårt centrala WFM-team, där du arbetar nära både operativa team och IT-systemansvariga. Din uppgift är att säkerställa att våra WFM-system och integrationer fungerar effektivt, stödjer verksamhetens behov och är i linje med våra mål. Dina huvudsakliga ansvarsområden: • Ge teknisk support och säkerställa att användare och superusers har rätt förutsättningar för att använda systemet optimalt. • Analysera systemflöden, identifiera förbättringsområden och prioritera utvecklingsinsatser i samråd med operativa team och IT-avdelningen. • Dokumentera processer och teknisk information, samt säkerställa hög datakvalitet i systemet. • Samla in affärskrav och omsätta dessa till konkreta förbättringar och tekniska lösningar. • Driva förbättringsprojekt genom att implementera nya tekniska lösningar och arbetsmetoder inom WFM. • Samarbeta med intressenter för att lösa tekniska utmaningar och optimera integrationer mellan olika system. • Utbilda och vägleda användare och superusers för att maximera effektiviteten och nyttan av systemet. Din profil Vi söker dig som har en stark teknisk förståelse, är analytisk och lösningsorienterad, och trivs i gränssnittet mellan IT och verksamhet. Du är kommunikativ, självgående och brinner för att skapa hållbara och effektiva lösningar som stödjer verksamhetens krav. För att lyckas i rollen ser vi att du har: • Erfarenhet av att arbeta med och analysera WFM-system eller liknande IT-system. • Kunskaper inom teknisk support och erfarenhet av att arbeta med systemintegrationer och processoptimering. • Förmåga att dokumentera tekniska lösningar och säkerställa hög datakvalitet. Vi ser gärna att du har eftergymnasial utbildning inom IT, teknik eller motsvarande erfarenhet. Det är meriterande om du har erfarenhet från personalintensiv verksamhet. Vidare förutsätter tjänsten att du behärskar svenska och engelska flytande i både tal och skrift. Vårt erbjudande Vi erbjuder dig en rolig och utmanande tjänst i ett globalt bolag där utvecklingsmöjligheterna är många. Som expert hos Sodexo får du vara med och påverka utfallet för varierande men alla lika spännande affärsmöjligheter och projekt. Vår arbetsplats är hybrid och ger dig möjlighet att kombinera arbete på vårt fantastiska kontor i Arenastaden med arbete på distans. Vi har ett förmånspaket bestående av bland annat friskvårdsbidrag, lunchkort samt rabatter och erbjudanden på till exempel hotell. Sodexo uppmuntrar också sina medarbetare att engagera sig i aktiviteter som gynnar samhället varför samtliga medarbetare ges en (1) dag per år för volontärarbete. Till exempel kämpar Sodexo sedan många år tillbaka mot hunger och undernäring genom Stop Hunger. Mer om Sodexo och vilka vi är: • Vårt syfte, hållbarhetsarbete och våra tjänster • Medarbetarsidorna Mitt Sodexo Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Tania Smelova, tania.smelova@sodexo.com Ansökningar börjar behandlas i januari, sista ansökningsdag är 2025-01-31. Välkommen med din ansökan!   Sodexokoncernen Sodexo grundades av Pierre Bellon i Marseille 1966 och är världsledande inom hållbar mat och erbjudanden inom lärande, arbete, hälsa och nöje. Sodexokoncernen är unik genom sitt oberoende och grundarfamiljens delägande, sin hållbara affärsmodell och serviceutbudet med måltidstjänster och FM-tjänster. Dessa erbjudanden möter alla utmaningar i vardagen med ett dubbelt mål: att förbättra livskvaliteten för våra medarbetare och dem vi erbjuder våra tjänster, och att bidra till ekonomiska, sociala och miljömässiga framsteg i de samhällen där vi är verksamma. För oss går tillväxt och socialt engagemang hand i hand. På Sodexo är vårt syfte att skapa en bättre vardag, för ett bättre liv för alla.
Data/IT
Solna

Produktägare med informationsförvaltningsansvar

1/7/2025

Vattenfall AB

Företagsbeskrivning En spännande vardag – för en fossilfri framtid! Hos oss får du vara med och påverka morgondagens klimatsmarta samhälle och skapa framtidens elnät. Vattenfall Eldistribution är ett bolag som står inför en spännande resa då vi ska medverka i elektrifieringen av Sverige. Vi ger dig möjlighet att utvecklas och arbeta i en företagskultur som präglas av att göra varandra bättre, ligga steget före samt att hålla vad vi lovar. Vi söker nu dig med som vill kombinera rollen som Product Owner och Data Steward för utveckling och information relaterad till anläggningsförvaltning. Om rollen I rollen som product owner och data steward kommer du att ingå i gruppen Asset Performance, vars uppgift är att analysera elnätets befintliga anläggningar och optimera underhåll- respektive reinvesteringsplaner. Du kommer att jobba tätt med dataanalytiker och anläggningsexperter i gruppen för att se till att informationshantering och IT-utvecklingen maximerar verksamhetsnyttan. Det här är en roll för dig som vill leda produktutveckling och säkerställa hög kvalitet och integritet i informationshantering, Ditt arbete blir avgörande för att stödja ett datadrivet arbetssätt och möjliggöra insikter som bidrar till en hållbar framtid. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att: leda samarbetet med utvecklarteamet inklusive besluta om prioriteringar för framtida utveckling tillsammans med övriga produktägare och scrum masters stötta dataanalytiker i verksamheten med best practice för informationshantering arbeta strategiskt med förbättring av bolagets datakvalitet upprätthålla och genomföra organisationens regler, riktlinjer och policys för informationsstyrning Kravspecifikation Detta är en affärsstödjande, bred och omväxlande roll vilket innebär att du behöver ha ett genuint intresse av att förstå affären med ett nyfiket och lösningsorienterat förhållningssätt. Vi söker dig som har: relevant högskole- utbildning inom IT, datavetenskap, eller annan utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig flerårig erfarenhet av nära samarbete med business analytics och/eller data engineering och informationshantering ett par års erfarenhet av kravställning mellan verksamhet och utvecklare aktuell erfarenhet som Product Owner eller liknande roll inom produktutveckling och / eller data governance och informationshantering. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med data och information i elnätsbranschen. Personliga egenskaper: Som person är du självgående och lösningsorienterad med en känsla för strategisk analys, samordning och struktur. Du tvekar inte att ta dig an tuffa utmaningar och har god samarbetsförmåga som leder till ett arbetsklimat där de du samarbetar med blir motiverade. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Ytterligare information Vi erbjuder Som Produktägare med informationsförvaltningsansvar kommer du att ha en roll i vår vision att bli Sveriges ledande elnätsföretag. För oss på Vattenfall är det viktigt att arbete och privatliv har en god balans, därför erbjuder vi flexibilitet i arbetet samt möjlighet till att arbeta hemifrån vid behov. Vi har även en hel del andra personalförmåner som exempelvis arbetstidsförkortning, förmånliga tjänstepensionsavtal, föräldraledighetstillägg med mera. Läs mer om våra förmåner Ersättning & Förmåner - Vattenfall SE Placeringsort: Umeå eller Solna För mer information om själva tjänsten kontakta rekryterande chef Alexandra Donners Muhammed på 072-5204404 eller alexandra.donnersmuhammed@vattenfall.com. För mer information kring rekryteringsprocessen, kontakta rekryterare Johanna Kollander på 070-2209288 eller johanna.kollander@vattenfall.com Fackliga representanter för denna tjänst är Christian Ericsson, Ledarna, Anne-Marie Sjöbohm, Akademikerna, Asim Nokic, Unionen, Ulf Tengman, SEKO. Alla kontaktpersoner nås via Vattenfalls växel 08-739 50 00. Välkommen med din ansökan senast den 20 januari 2025. Urval och intervjuer sker efter sista ansökningsdatum. Vi tar endast emot ansökningar via vår webbplats. Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla anställda ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könsidentitet och könsuttryck, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning. Läs mer om hur vi arbetar med mångfald och inkludering här. Då säkerheten för Vattenfall och dess anställda är avgörande kommer vi innan varje anställning genomföra en ”pre-employment screening”. Dessa kontroller baseras på din roll som du kommer att fylla inom Vattenfall. Kontrollerna kommer att utföras av en tredje part, Validata. Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ser fram emot din ansökan!
Yrken med teknisk inriktning
Solna

Fullstackutvecklare till IT-avdelning.

12/23/2024

Arbetsförmedlingen

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss? Avdelningens uppdrag Arbetsförmedlingen är en myndighet i förändring med starkt fokus på modernisering och digitalisering. Vår IT-verksamhet tillämpar agila metoder och produktstyrning för att ständigt stärka verksamheten. Vi på avdelningen Myndighetsgemensam IT arbetar tätt tillsammans med våra stöd- och ledningsfunktioner för att kunna erbjuda våra medarbetare och kunder värdeskapande produkter, tjänster och applikationer. Vi sätter alltid kunden och användarupplevelsen i första rummet och utvecklar våra tjänster därefter. Beskrivning av tjänsten Vi söker nu en fullstackutvecklare som vill vara med på resan att skapa moderna IT-lösningar, genom att vara en del i ett agilt utvecklingsteam. Utvecklingen sker i nära samarbete med sakkunniga från olika delar av verksamheten, exempelvis Rättsavdelningen. Du är en proaktiv lagspelare som delar med dig av din kompetens och du har erfarenhet av att arbeta enligt agila principer som Scrum, DevOps eller SAFe. Arbetsförmedlingen inspireras av SAFe i vår utveckling. Rollen innefattar arbete med vidareutveckling av befintliga stödsystem och framtagning av nya lösningar genom tillämpning av Arbetsförmedlingens plattformar. Som fullstackutvecklare är du en del av allt från drift till utveckling. Arbetet omfattar ansvar för kodkvalitet och driftsdokumentation. Du skriver under på att grunden till en effektiv utveckling är en stabil drift och tar också ansvar för detta. Vårt erbjudande Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Placeringsorten är Solna. Vi erbjuder dig möjligheten att arbeta på en arbetsplats där vi värdesätter balans mellan arbete och privatliv. Du får tillgång till ett generöst semesteravtal, flexibla arbetstider samt möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis. Hos oss ingår även friskvård under arbetstid och ett förmånligt friskvårdsbidrag. Som anställd på Arbetsförmedlingen har du också tillgång till kompetensutveckling och karriärmöjligheter inom myndigheten. Genom vårt arbete bidrar vi till ett inkluderande och hållbart samhälle, där du får möjlighet att göra en verklig skillnad för individer och för samhället i stort. https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss Grundläggande krav för tjänsten - Akademisk utbildning inom IT eller likvärdig - Flerårig relevant och aktuell erfarenhet inom programmering - Aktuell erfarenhet av agilt arbetssätt - Erfarenhet av arbete med low code plattformar - God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska  Övriga meriter för tjänsten - Erfarenhet av arbete med Enterprise Content Management plattformar eller motsvarande - Erfarenhet av komplexa IT-miljöer med många IT-system - Arbetslivserfarenhet som SCRUM-master eller annan ledande roll inom IT miljö. - Arbetslivserfarenhet av arbete med REST-API - Arbetslivserfarenhet av arbete med OpenShift - Arbetslivserfarenhet av tekniker som Spring Boot, Containers, Docker, SQL Den statliga värdegrunden guidar oss i vårt dagliga arbete. Som anställd hos oss förväntas du arbeta rättvist, opartiskt och med hög integritet, samt bidra till att upprätthålla och stärka förtroendet för vår myndighet.  https://www.jobbastatligt.se/var-vardegrund Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap: Medarbetare på Arbetsförmedlingen: - Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten - Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser - Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring Ansökan Låter det här som en tjänst för dig? Välkommen med din ansökan senast 2025-01-27. Bifoga ditt CV där du specificerar årtal, månad och arbetsuppgifter för varje anställning, samt intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.  Det är viktigt att du besvarar urvalsfrågorna detaljerat och sanningsenligt, för att vi ska få en tydlig bild av din erfarenhet. Om efterfrågad information inte framgår riskerar du bli bortsållad i urvalet. Du behöver inte skicka in ett personligt brev. Under rekryteringsprocessen kan urvalstester förekomma. Vi kommer att hålla dig informerad genom hela rekryteringsprocessen. https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess  Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk. Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.
Data/IT
Solna